Portal dla nauczycieli
i dla tych, którzy dopiero zamierzają nauczycielami zostać

PUDŁO Z ROBO-EDUKACJĄ, CZYLI JAK ROBOTY UCZĄ PROGRAMOWANIA

Cy­fro­wy al­fa­be­tyzm, my­śle­nie pro­jek­to­we czy zdol­ność do współ­pra­cy wir­tu­al­nej to przy­kła­dy kom­pe­ten­cji przy­szło­ści, któ­rych w naj­bliż­szych cza­sach wy­ma­gać bę­dzie­my od naj­młod­sze­go po­ko­le­nia. W szko­le, któ­ra ma przy­go­to­wać ich na cze­ka­ją­ce tru­dy, czę­sto bra­ku­je na­rzę­dzi i in­spi­ra­cji do wkro­cze­nia w wir­tu­al­ny świat. Na po­moc edu­ka­to­rom i na­uczy­cie­lom ru­sza­ją wię­c… ro­bo­ty.

Wzrost mo­dy na na­ukę pro­gra­mo­wa­nia w cią­gu kli­ku ostat­nich lat stał się fak­tem, znaj­du­ją­cym odzwier­cie­dle­nie nie tyl­ko w pla­ców­kach ko­mer­cyj­nych, ale rów­nież w zmia­nach pod­sta­wy pro­gra­mo­wej. Ry­nek po­wo­li wy­peł­nia się ro­bo­-na­rzę­dzia­mi prze­zna­czo­ny­mi do edu­ka­cji wcze­snosz­kol­nej, któ­re po­przez za­ba­wę wpro­wa­dza­ją dzie­ci do świa­ta śro­do­wisk pro­gra­mi­stycz­nych. Jak jed­nak roz­wi­nąć te za­ląż­ki in­for­ma­tycz­nych umie­jęt­no­ści i wy­ko­rzy­stać je pod­czas lek­cji ma­te­ma­ty­ki, przy­ro­dy czy mu­zy­ki?

SZKOŁA 2.0.

Nad od­po­wie­dzią na to py­ta­nie po­chy­li­li się twór­cy ro­bo­ta edu­ka­cyj­ne­go LOFI Ro­bot przed­sta­wia­jąc w peł­ni do­sto­so­wa­ny do po­trzeb lek­cyj­nych ze­staw edu­ka­cyj­ny CODEBOX. Pa­kiet po­wstał we współ­pra­cy z kil­ku­na­sto­ma na­uczy­cie­la­mi i jest czę­ścią pro­gra­mu dy­dak­tycz­ne­go wspo­ma­ga­ją­ce­go na­ukę pro­gra­mo­wa­nia i ro­bo­ty­ki w kla­sach szko­ły pod­sta­wo­wej (od 4. kla­sy wzwyż) i li­ceum. W pa­rze z CODEBOXEM idą go­to­we sce­na­riu­sze lek­cji.

- Pro­jek­tu­jąc CODEBOX sku­pia­li­śmy się przede wszyst­kim na czyn­ni­kach wa­run­ku­ją­cych pra­cę na­uczy­cie­li w szko­łach. Uprosz­czo­ny ze­staw edu­ka­cyj­ny do­sto­so­wa­ny jest za­rów­no do 45-mi­nu­to­wych lek­cji, jak i ich roz­ło­że­nia w trak­cie se­me­stru – tłu­ma­czy Ma­ciej Woj­nic­ki, twór­ca LOFI Ro­bot. – Ro­bo­ty edu­ka­cyj­ne ko­ja­rzą się głów­nie z lek­cja­mi in­for­ma­ty­ki, my jed­nak po­sta­wi­li­śmy na in­ter­dy­scy­pli­nar­ność. I tak dys­po­nu­je­my go­to­wy­mi sche­ma­ta­mi do na­ucza­nia ma­te­ma­ty­ki, fi­zy­ki, tech­ni­ki, mu­zy­ki czy pla­sty­ki.

Wspie­ra­ne dar­mo­wą apli­ka­cją LOFI Blocks ro­bo­ty po­przez pro­gra­mo­wa­nie uczą kon­struk­cji pro­stych ma­szyn, ry­so­wa­nia, kom­po­no­wa­nia utwo­rów mu­zycz­nych oraz efek­tów dźwię­ko­wych, two­rze­nia gier  czy na­uki ję­zy­ków. W obec­nej wer­sji, dzię­ki dzia­ła­niu apli­ka­cji, ro­bot jest w sta­nie roz­po­znać aż 8 ję­zy­ków ob­cych – pol­ski, an­giel­ski, nie­miec­ki, fran­cu­ski, hisz­pań­ski, wło­ski, ro­syj­ski, a na­wet chiń­ski!

WYOBRAŹNIA JEST LIMITEM

Do­peł­nie­niem ze­sta­wu edu­ka­cyj­ne­go CODEBOX jest dar­mo­wa apli­ka­cja on­li­ne – LOFI Blocks. Apli­ka­cja peł­ni funk­cję roz­sze­rze­nia wi­zu­al­ne­go ję­zy­ka pro­gra­mo­wa­nia Scratch i współ­pra­cu­je z elek­tro­ni­ką opar­tą na plat­for­mie Ar­du­ino. LOFI Blocks jest od­po­wie­dzią na po­trze­bę dal­sze­go roz­wo­ju umie­jęt­no­ści pro­gra­mi­stycz­nych wśród dzie­ci, któ­re opa­no­wa­ły już pod­sta­wy pierw­szych śro­do­wisk pro­gra­mi­stycz­nych. To most łą­czą­cy za­ba­wę ze Scrat­chem z na­uką pi­sa­nia ko­dów.

Apli­ka­cja skie­ro­wa­na jest za­rów­no do uczniów po­wy­żej 10. ro­ku ży­cia, za­czy­na­ją­cych na­ukę pro­gra­mo­wa­nia i ro­bo­ty­ki, jak i do na­uczy­cie­li, któ­rzy chcie­li­by roz­sze­rzyć pro­gram lek­cyj­ny i uatrak­cyj­nić go o wy­ko­rzy­sta­nie po­pu­lar­nych ro­bo­tów edu­ka­cyj­nych.

Do­dat­ko­we mo­du­ły, czuj­ni­ki i sil­ni­ki spra­wia­ją, iż za­rów­no ze­staw CODEBOX, jak i apli­ka­cja LOFI Blocks mo­gą być wy­ko­rzy­sty­wa­ne w prak­tycz­nie nie­ogra­ni­czo­nej licz­bie uło­żeń, kom­bi­na­cji i po­zio­mów trud­no­ści. Dzię­ki roz­bu­do­wa­nym mo­du­łom ro­bo­ty mo­gą two­rzyć ry­sun­ki, mu­zy­kę czy gry, któ­rych je­dy­nym ha­mul­cem jest wy­obraź­nia ich twór­cy.

ZAWÓD: PROGRAMISTA JUNIOR

Nie jest ta­jem­ni­cą, iż w obec­nych cza­sach roz­bu­do­wa­ne umie­jęt­no­ści cy­fro­we i wir­tu­al­ne sta­ją się co­raz bar­dziej po­żą­da­ną wa­lu­tą. Wpro­wa­dze­nie do szkół ele­men­tów pro­gra­mo­wa­nia, ro­bo­ty­ki czy me­cha­ni­ki i po­łą­cze­nie ich z kre­atyw­ną za­ba­wą wy­da­je się więc być przed­się­wzię­ciem jak najbar­dziej roz­sąd­nym.

- Na­szym ce­lem jest stwo­rze­nie na­rzę­dzia atrak­cyj­ne­go nie tyl­ko dla dzie­ci, któ­re czę­sto pierw­sze pro­gra­mi­stycz­ne kro­ki ma­ją już za so­bą, ale rów­nież dla na­uczy­cie­li, sto­ją­cych przed po­waż­nym wy­zwa­niem tech­no­lo­gicz­nym – wy­ja­śnia Woj­nic­ki. – Od­po­wie­dzią na to za­po­trze­bo­wa­nie są spe­cjal­nie skon­stru­owa­ne sce­na­riu­sze in­te­rak­tyw­nych za­jęć, któ­re mo­gą być za­ląż­kiem po­wsta­nia no­we­go po­ko­le­nia ro­bo­ty­ków i pro­gra­mi­stów, tak po­trzeb­nych w dzi­siej­szym świe­cie.

- - -

Fir­ma LOFI Ro­bot po­wsta­ła w stycz­niu 2014 r. w Trój­mie­ście. Rok póź­niej zdo­by­ła na­gro­dę pod­czas II edy­cji kon­kur­su THINK BIG dla naj­bar­dziej in­no­wa­cyj­nych pro­jek­tów pol­skie­go bi­zne­su. W ma­ju 2015 r. uzy­ska­ła wspar­cie in­we­sto­ra w po­sta­ci Fun­du­szu Za­ląż­ko­we­go Aka­de­mic­kich In­ku­ba­to­rów Przed­się­bior­czo­ści (AIP Se­ed Ca­pi­tal), co bar­dzo przy­spie­szy­ło jej roz­wój. Obec­nie LOFI Ro­bot ofe­ru­je kil­ka ze­sta­wów edu­ka­cyj­nych skie­ro­wa­nych dla osób in­dy­wi­du­al­nych, jak rów­nież ze­sta­wy edu­ka­cyj­ne po­łą­czo­ne z pa­kie­tem szko­le­nio­wym, skie­ro­wa­ne dla szkół i in­sty­tu­cji edu­ka­cyj­nych. Fir­ma moc­no an­ga­żu­je się w po­pu­la­ry­za­cję edu­ka­cji ro­bo­tycz­nej za­rów­no wśród dzie­ci i mło­dzie­ży, jak i na­uczy­cie­li.

STRONA INTERNETOWA

www.lo­fi­ro­bot.com

www.lo­fi­blocks.com

FACEBOOK

www.fa­ce­bo­ok.co­m/lo­fi­ro­bot

YOUTUBE

https://www.youtu­be.co­m/chan­ne­l/UCq4Ys1XJv4KXi­792nVDTdpg

 

Wię­cej in­for­ma­cji:

Ma­ciej Woj­nic­ki

e-ma­il: ha­lo­@lo­fi­ro­bot.com

tel. 519 568 883


Zaloguj się

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.

Zaloguj się Rejestracja

Losowe artykuły

Przewiń do góry
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), dzięki którym nasz serwis dostosowuje się do indywidualnych potrzeb użytkowników. Cookies nie są niebezpieczne, ale w każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji na ten temat w polityce prywatności.