Kurs pozwala na pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu odpowiedniego reagowania na przemoc wobec dzieci. Szkolenie ma na celu zbudowanie świadomości dotyczącej zagrożeń związanych z przemocą oraz uwrażliwienie na niepokojące sygnały, które powinny być dokładnie zweryfikowane, w wyniku czego zostaną podjęte odpowiednie działania. Kiedy masz choćby najmniejsze wątpliwości, że dziecku dzieje się krzywda, nie bądź bierny – działaj!
Poznaj autora
Moduły kursu
01
MODUŁ 1: Procedury – działaj zgodnie z prawem!
W tej części przedstawione są najważniejsze akty prawne wskazujące, jak należy postępować w sytuacji podejrzenia bądź przeświadczenia, że uczeń jest krzywdzony w swoim najbliższym środowisku.
- Wykład
- Czas trwania: 0:20
02
MODUŁ 2: Diagnoza – bądź czujny na sygnały!
Poznanie charakterystycznych cech i zachowań, składających się na obraz dziecka krzywdzonego, pozwoli nauczycielowi na diagnozę i szybką interwencję.
- Wykład
- Czas trwania: 0:12
03
MODUŁ 3: Współpraca – buduj sieć kontaktów!
Zamiast wykładu proponujemy rozmowę przedstawicieli instytucji wspierających szkołę w funkcjach opiekuńczo-wychowawczych. Są szkoły, które wypracowały sobie modelowe zasady współpracy z policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, czy centrum pomocy rodzinie. Często jednak nauczyciele nawet nie wiedzą, że mogą w tych miejscach uzyskać pomoc w działaniu dla dobra ucznia. Rozmowa ta jest więc świetną okazją do spojrzenia na problem z drugiej strony oraz przekonania się, że znalezienie wspólnego języka z osobami pracującymi w tych instytucjach jest bardzo łatwe. Swoimi doświadczeniami dzielą się: Jarosław Boryna – z wykształcenia nauczyciel; emerytowany policjant z wieloletnim stażem na stanowisku ds. nieletnich. Doświadczenie na stanowiskach kierowniczych i w prewencji pozwala mu na dogłębną, poszerzoną o różne perspektywy ocenę sytuacji. Motywuje młodych ludzi do aktywnego spędzania czasu. Przebiegł maraton, przygotowuje się do triathlonu. Dorota Kloska – pracownik socjalny z wieloletnim doświadczeniem. Zaangażowana w pracę z rodzinami, w których występuje zjawisko przemocy. Koordynator ds. Niebieskiej Karty oraz specjalista ds. pracy z rodziną. Aneta Lipik – pedagog, pracownik socjalny i kurator społeczny z wieloletnim stażem. Realizuje projekty wspierające młodzież zagrożoną wykluczeniem społecznym. Pasjonatka do żeglarstwa i aktywności fizycznej, zaangażowana w projekt żeglarski dla młodzieży. Alicja Maliszewska – psycholog, seksuolog. Jej zainteresowania zawodowe skupiają się wokół problemów wychowawczych, zaburzeń zachowania, trudności wynikających z uzależnienia i współuzależnienia, zaburzeń depresyjnych, lękowych oraz zaburzeń odżywiania. Anna Michalska – swoją ścieżkę zawodową w obszarze pomocy społecznej zaczynała jako kurator społeczny. Następnie pracowała jako asystent rodziny. Obecnie pracuje jako pracownik socjalny. Magdalena Theus – socjolog, pracownik socjalny, od wielu lat pełni funkcję kuratora społecznego. Posiada wieloletnie doświadczenie na stanowisku koordynatora Zespołu Wspierania Rodzin. Obecnie koordynator Rodzinnej Pieczy Zastępczej.
- Wykład
- Czas trwania: 0:58
04
MODUŁ4: Profilaktyka – 3 x P: poznawaj, przewiduj, pomagaj!
To część bogata w propozycje konkretnych działań prewencyjnych, dobre praktyki, a także pomysły na zaangażowanie uczniów w akcje profilaktyczne zachęcające do przeciwdziałania przemocy.
- Wykład
- Czas trwania: 0:17
Materiały do pobrania
Kurs Przemoc wobec dziecka – jak reagować właściwie zawiera następującą listę materiałów:
Materiały
ZIP
|
Akty prawneZebrane w jednym miejscu wszelkie akty prawne, które warto mieć pod ręką:a) Karta Praw Dziecka – Ofiary/Świadka Przestępstwa (Fundacja Dzieci Niczyje) b) Karta Praw Osoby Dotkniętej Przemocą w Rodzinie (Ministerstwo Sprawiedliwości) c) Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014–2020 d) Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie procedury „Niebieskie Karty” e) Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie f) Ustawa o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie |
ZIP
|
Wzory pismOby nigdy się nie przydały, ale jeśli trzeba będzie – warto sporządzić te dokumenty poprawnie. Formularze „Niebieskie Karty” są załącznikiem do rozporządzenia (obowiązujący wzór), natomiast pozostałe dokumenty można dowolnie modyfikować i dopasować do konkretnego przypadku.a) Niebieska Karta – Formularz A (PDF) b) Niebieska Karta – Formularz B (PDF) c) Niebieska Karta – Formularz C (PDF) d) Niebieska Karta – Formularz D (PDF) e) Notatka służbowa (Word) f) Wgląd w sytuację rodziny (Word) g) Zgłoszenie podejrzenia popełnienia przestępstwa (Word) |
PDF
|
Procedury - prezentacja |
DOCX
|
Kwestionariusz diagnostycznyJest to gotowy do wypełnienia kwestionariusz składający się z 37 pytań, które mogą być pomocne w rozpoznaniu sytuacji rodzinnej dziecka. Nie może być traktowany jako jedyne źródło służące stwierdzeniu zaniedbania czy innych form przemocy w rodzinie, ale jako dokument uzupełniający obserwacje, wywiad i inne. Jest to kwestionariusz załączony do rozporządzenia nr 197/15 Prezydenta Miasta Gdańska z dnia 18 lutego 2015 r. w sprawie przyjęcia „Procedury interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka”. |
PDF
|
Diagnoza - prezentacja |
ZIP
|
Inspiracje do zajęćPropozycje różnorodnych ćwiczeń i zabaw do rozwijania wrażliwości emocjonalnej dziecka – od ćwiczenia umiejętności rozpoznawania emocji do kształtowania umiejętności ich wyrażania:a) Stwórz Kodeks Praw Dziecka (PDF) b) Jak przeprowadzić indywidualną rozmowę z dzieckiem (PDF) c) Rozpoznawanie emocji – ćwiczenia (PDF) d) Rozwijanie inteligencji emocjonalnej (PDF) |
PDF
|
Profilaktyka - prezentacja |